Programma's

Programma's

Portefeuillehouder:

Wethouders G. Toeter en B. Breunissen

Programmacoördinator:

Domeinmanager T. Schrör

Maatschappelijk doel: Onze ambitie is dat iedereen naar eigen vermogen kan blijven participeren in de samenleving. We zetten samen met het onderwijs en bijbehorende partners in op het aanpakken van leerachterstanden en het sociaal welbevinden van jongeren als gevolg van de coronacrisis. Samen met onze ondernemers, het onderwijs en de regio werken we daarom aan een arbeidsmarkt die aantrekkelijk is en blijft voor zowel werkgevers en werknemers. Voor inwoners die (tijdelijk) niet mee kunnen doen, bieden wij een vangnet. We blijven samen met onze partners inzetten op het vroegtijdig signaleren van schulden om erger te voorkomen en ondersteunen onze minima met effectief minimabeleid. We willen ook dat nieuwe inwoners, zoals statushouders en vluchtelingen zo veel als mogelijk mee kunnen doen. Daarom bieden we ondersteuning, met name op het gebied van taal en werk. Zo willen we problemen zoveel mogelijk voorkomen.

Inhoudelijk

Financieel

Doel:

1. We bieden een ondersteuning aan wie (tijdelijk) niet kan voorzien in het eigen inkomen en recht heeft op een uitkering.

Acties:

1.1 Inwoners die aangewezen zijn op een uitkering, ondersteunen we actief om mee te doen naar vermogen. In deze trajecten bieden we maatwerk en kijken we breder dan alleen werk; ook gezondheid nemen we hierin mee.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

2. We begeleiden mensen naar werk die hierbij ondersteuning nodig hebben, met als doel dat inwoners maximaal meedoen naar eigen vermogen. Werk is voor ons meer dan een reguliere betaalde baan. Het kan bijvoorbeeld ook beschut werk of vrijwilligerswerk zijn. We hebben een sterke infrastructuur om dit doel te bereiken, waar de Stichting Werk Raalte een belangrijk onderdeel van is.

Acties:

2.1 In 2022 hebben we de Raalte Werkt!, onze visie op werk, participatie en re-integratie vastgesteld. In 2023 werken we verder aan de uitvoering van deze visie aan de hand van het hiervoor vastgestelde uitvoeringsplan.
2.2 In 2022 hebben we afspraken gemaakt met de Stichting Werk Raalte over de uitbreiding van hun diensten. In 2023 blijven we dit gesprek voeren. We monitoren hoe de gemaakte afspraken in de praktijk uitpakken en maken aanvullende afspraken wanneer dit nodig is.
2.3 en 3.1 Met de inzet van lokale en regionale re-integratie-instrumenten zetten we in op het verkleinen van de kloof tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Hierbij maken we zoveel mogelijk gebruik van het aanbod van het Werkbedrijf Regio Zwolle (WRZ).

Toelichting:

 N.v.t.

Doel:

3. We werken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt, om ervoor te zorgen dat er nu en in de toekomst passend werk beschikbaar is voor onze inwoners en voldoende geschikte werknemers voor onze werkgevers.

Acties:

3.1 Zie 2.3
3.2 We werken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Regionaal werken we hiervoor in de regio Zwolle samen met werkgevers- en werknemersorganisaties, UWV Werkbedrijf en het onderwijs aan de Human Capital Agenda. We zijn ons ervan bewust dat de huidige afspraken over de financiering van deze regionale agenda na 2023 aflopen en komen in 2023 met een voorstel voor het vervolg.
3.3 In 2021 hebben we, samen met werkgevers en onderwijspartijen uit onze gemeente, het Actieplan Werk Raalte opgesteld. Met dit actieplan werken we lokaal aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt in onze gemeente. In 2022 hebben we met een grote groep ondernemers en lokale partners gewerkt aan de uitvoering van dit actieplan. 2023 staat in het teken van het bestendigen van deze aanpak en het borgen van het gezamenlijk eigenaarschap.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

4. We werken aan een effectief minima- schulddienstverleningsbeleid. Vanuit het oogpunt van de menselijke maat stemmen we uitvoering af op concrete behoeften, verwachtingen en omstandigheden van inwoners, waaronder ook kinderen en jongeren.  De participatie van inwoners op wie het beleid betrekking heeft is hierbij van belang.

Acties:

4.1 Eind 2022 loopt zowel het beleidsplan minima als het beleidsplan schulddienstverlening af. In 2023 willen we een vernieuwd beleidsplan vaststellen.
4.2 We onderzoeken hoe cliënten die gebruikmaken van inkomensondersteuning de dienstverlening ervaren en gebruiken deze ervaringen onder meer als input voor een nieuw beleidsplan.
4.3 In het kader van vroegsignalering geven we (verder) vorm aan outreachend werken, bijvoorbeeld door het afleggen van huisbezoeken bij betalingsachterstanden met een hoog risico.
4.4 Samen met Humanitas bieden we inwoners een e-learning ter bevordering van de financiële zelfredzaamheid.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

 5. Signaleren en terugdringen van laaggeletterdheid is een integraal onderdeel van de dienstverlening en het beleid in het sociaal domein.

Acties:

5.1 We ronden de lokale aanpak die is gebaseerd op het regioplan Basisvaardigheden in Raalte af. We gebruiken nieuwe manieren om de groep NT1-ers (inwoners met Nederlands als eerste taal) te bereiken, zo maken we informatie voor iedereen toegankelijk. Bijvoorbeeld door het betrekken van laaggeletterden bij het vormgeven van informatie en aanvraagprocessen.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

6. Voor jongeren is er een sluitende aanpak. Jongeren gaan naar school, hebben werk of een passende dagbesteding. We werken samen met school om uitval te voorkomen.

Acties:

6.1 We gaan verder met de uitvoering van het meerjarenbeleidsplan RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt vroegtijdige schoolverlaters). We gaan lokaal aan de slag met de thema's, zoals integrale ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie, jongeren in beeld hebben en houden en het duurzaam naar werk begeleiden van de jongeren.
6.2 We blijven investeren op de verbinding tussen het onderwijs, de leerplichtambtenaar, RMC-consulent, het Centrum voor jeugd en gezin en de clusters werk en Wmo. Hiermee beogen we een goede samenwerking en vroegtijdige, integrale ondersteuning aan jeugdigen.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

7. We gaan verder met het uitvoeren van het lokale plan betreft het Nationaal Programma Onderwijs. We werken samen met scholen om leerachterstanden te voorkomen en zetten in op sociaal welbevinden van onze jeugd.

Acties:

7.1 We geven samen met de partners zoals de scholen, kinderopvang, GGD en het CJG verder uitvoering aan het nationaal programma onderwijs. De thema's waarop we ons richten zijn: jongeren tijdig in beeld, sociaal emotioneel welbevinden en sociale activiteiten.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

8. Kinderen in de gemeente Raalte worden optimaal voorbereid voor de basisschool, doordat er de mogelijkheid is om deel te nemen aan de voorschoolse voorzieningen. Voor de kinderen met een ontwikkelingsachterstand is er extra ondersteuning in de vorm van voor- en vroegschoolse educatie.

Acties:

8.1 Met de Voor- en Vroegscholen geven we uitvoering aan ons plan van aanpak om de kwaliteit van VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) te verbeteren door middel van de gemaakte resultaatafspraken.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

9. We ondersteunen statushouders bij hun inburgering en integratie in de gemeente Raalte, zodat zij zo snel mogelijk naar vermogen meedoen in onze samenleving.

Acties:

9.1 We blijven onverminderd inzetten op integrale leerroutes op basis van inburgering, taal en participatie, waarbij de inburgeraar naar vermogen taalvaardigheden ontwikkelt.
9.2 In 2022 hebben we de nieuwe wet inburgering geïmplementeerd. In 2023 evalueren we de uitvoeringskeuzes die hierin zijn gemaakt.
9.3 We maken afspraken met onze maatschappelijke partners om de begeleiding ook bij een hogere instroom van statushouders te kunnen blijven bieden.

Toelichting:

Er is sprake van een verdubbeling van de taakstelling huisvesting statushouders van 51 statushouders in 2022 naar 105 in 2023. Om uitvoering te kunnen blijven geven aan de inburgering van deze doelgroep wordt voorgesteld om in 2023 € 200.000 (o.b.v. 2 fte, waarvan € 40.000 overhead) en in 2024 € 210.000 (o.b.v. 2 fte, waarvan € 50.000 overhead)
toe te voegen aan de loonsom sociaal en overhead voor 2 extra consulenten ten laste van de stelpost extra rijksmiddelen asiel (€ 92.000 in 2023 en € 71.000 in 2024) en het overige ten laste van de reserve statushouders en vluchtelingen te brengen.

Overige aspecten

Energie ondersteuningsfonds

Bij de begroting 2023 is een stelpost van € 1.000.000 beschikbaar gesteld voor een energie ondersteuningsfonds.

Toelichting

Voorgesteld wordt om € 250.000 over te hevelen van het energie ondersteuningsfonds naar het krediet energiefonds Raalte om de verduurzaming bij (MKB-)bedrijven en maatschappelijke instellingen een boost te geven.

Implementatie applicatie Werk en Inkomen

De kosten voor de implementatie van de applicatie Werk en Inkomen zijn DOWR breed € 405.000 hoger dan begroot, waarvan € 97.200 (aandeel 24%) voor Raalte. Dit komt door uitstel van de start van de applicatie met 1 jaar en de extra werkzaamheden die dit met zich meebrengt.

Toelichting

Voorgesteld wordt om de hogere kosten van € 97.200 ten laste te brengen van de reserve Sociaal domein.

Resultaat sociale werkvoorziening

Bij de begroting 2023 is een tekort van € 242.000 op de Sociale werkvoorziening (SW) begroot. Dit is met € 233.000 positief bijgesteld naar een tekort van € 9.000. De positieve bijstelling komt doordat we een hogere bijdrage voor SW van het rijk ontvangen.

Toelichting

Voor verder toelichting zie de paragraaf sociaal domein.

Loon- en prijsontwikkelingen

De tarieven leerlingenvervoer zijn in 2023 met 13,7% gestegen als gevolg van stijging brandstofkosten en hogere CAO.
De tarieven peuterwerk en voorschoolse educatie zijn gestegen met 7,5% als gevolg van CAO en prijsstijging. Bij de begroting zijn de budgetten met 3% geïndexeerd.

Toelichting

Voorgesteld wordt om structureel € 99.723 toe te voegen aan de budgetten leerlingenvervoer, peuterwerk en voorschoolse educatie om de stijging van tarieven te kunnen bekostigen. Dit bedrag is opgenomen in bijlage 2 'Loon- en prijsontwikkelingen'.

Deze pagina is gebouwd op 09/04/2023 10:29:46 met de export van 09/04/2023 10:20:47