Portefeuillehouder: | Wethouder B. Breunissen | ||
---|---|---|---|
Programmacoördinator: | Domeinmanager D. Bos | ||
Maatschappelijk doel: We willen een goede kwaliteit van de openbare ruimte houden en verbeteren. Wij willen de gebieden met een grote onderhouders- en vervangingsopgave toekomstbestendig maken. We werken aan een veilige, gezonde, schone en mooie leefomgeving. Niet alleen in fysieke zin door deze toekomstbestendig te maken, maar ook door een maatschappelijke meerwaarde te creëren door een verbinding te leggen met de sociale en maatschappelijke opgaven. Ons doel is om voor de komende periode beter inzicht te verkrijgen in de opgaven, zodat prioriteiten kunnen worden gesteld en zaken in de tijd kunnen worden uitgezet. Hierbij zetten wij in op een gebiedsgerichte, participatieve en integrale aanpak. De gemeentelijke gebouwen zijn functioneel, waarbij wij naast het uitvoeren van het reguliere onderhoud eraan werken om de gebouwen te verduurzamen. | |||
Inhoudelijk | Financieel | ||
Doel: | 1. We borgen de ondergrens van veiligheid, voorkomen kapitaalvernietiging en behalen de vastgestelde kwaliteitsnormen. | ||
Acties: | 1.1 Het opstellen en actualiseren van beheerplannen (voor spelen, begraafplaatsen, bermen en sloten). | ||
Toelichting: | Inhoudelijk: opstellen/actualiseren beheerplan bermen en sloten heeft een grote relatie met het op te stellen biodiversiteitsbeleid. Om die reden is nog niet gestart met het opstellen van dit plan. | ||
Doel: | 2. We werken aan een toekomstbestendige, veilige, gezonde, schone en mooie leefomgeving waaronder de openbare gebouwen en creëren hiermee een maatschappelijke meerwaarde. | ||
Acties: | 2.1 Het versterken van de biodiversiteit en groene kwaliteit van de woon- en leefomgeving. | ||
Toelichting: | N.v.t. | ||
Doel: | 3. We werken aan een lange termijn aanpak voor het fysieke domein om te komen tot toekomstbestendige leefbare dorpen en wijken. | ||
Acties: | 3.1 Het geven van inzicht in de inhoudelijk- en financiële opgave op de lange termijn en het organiseren van de structurele dekking. | ||
Toelichting: | 3.1 Deze actie heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. |
Overige aspecten | |||
Snoeiachterstand bomen | Door inspecties en verbeterde data is de afgelopen twee jaar duidelijk geworden dat het aantal gemeentelijke bomen ruim hoger is dan de 48.000 die eerder al bekend waren. Het aantal komt inmiddels op bijna 68.000 bomen. Deze stijging is veroorzaakt door het (extra) betrekken van de bomen in bosplantsoen binnen bebouwde kom en de bomen langs de weg buiten de bebouwde kom. Hiervoor heeft de gemeente een zorgplicht. | ||
---|---|---|---|
Toelichting | Voorgesteld wordt om voor 2023 voor het achterstallig onderhoud een bedrag van € 140.000 extra beschikbaar te stellen. Hiervan heeft € 108.000 betrekking op loon- en prijsontwikkelingen. Dit bedrag is opgenomen in het totaaloverzicht in bijlage 2 'Loon- en prijsontwikkelingen'. Daarnaast is € 32.000 opgenomen in bijlage 1 'Financieel overzicht'. Voorgesteld wordt de middelen voor 2024 aan te vragen via nieuw beleid bij de begroting 2024. | ||
Beheer openbaar groen | In de loop van 2023 zijn in de buitendienst drie mensen in eigen dienst aangenomen. Zij werken als meewerkend voorman in het groenonderhoud en zorgen daarnaast voor een goede organisatie en begeleiding van de medewerkers van de Productie en begeleiden mensen vanuit het doelgroepenregister die werken in het openbaar groen. Aanleiding en basis hiervoor ligt in het beheerplan Toekomstbestendig openbaar groen dat in 2022 is vastgesteld. De raad en OR zijn hierover al geïnformeerd. De hiermee gemoeide loonsombudgetten (incl. overhead) bedragen voor 2023 € 166.000. Deze hogere kosten kunnen in zijn geheel worden gedekt door een verlaging van de budgetten personeel van derden en externe diensten WSW. De lasten voor 2024 en verder bedragen € 230.700. Hiervan is voor € 207.500 in dekking voorzien. Overige kosten worden meegenomen bij de integrale afweging bij de begroting 2024. | ||
Toelichting | Voorgesteld wordt om budget van € 166.000 in 2023 en € 207.500 vanaf 2024 beschikbaar te stellen en dit te dekken ten laste van het budgetten personeel van derden en externe diensten WSW (Openbaar groen). | ||
Maatschappelijk vastgoed | Gezien de onzekere situatie rond de energieprijzen heeft de RVO de SDE-subsidies voor de zonnepanelen op onze eigen gebouwen voor dit jaar vooralsnog op nul gezet. Ook worden de geraamde subsidies tot en met 2022 naar beneden bijgesteld. Deze ontwikkelingen hebben tot gevolg dat de in de begroting geraamde opbrengsten/subsidies van circa € 75.000 in hun geheel afgeraamd dienen te worden. Daarnaast zal in de begroting een extra bedrag van circa € 22.000 opgenomen moeten voor de verrekeningen over de voorgaande jaren. Dit is per saldo een nadeel van € 97.000. | ||
Toelichting | Voorgesteld wordt de geraamde baten te corrigeren met € 97.000. | ||
Externe begeleiding aanbesteding voertuigen | Voor aanbesteding van meerdere voertuigen wordt gebruik gemaakt van externe begeleiding. De kosten hiervan bedragen € 70.000. Hiervoor is binnen de begroting 2023 geen budget beschikbaar. In dekking kan worden voorzien door een onttrekking aan de reserve IVOR. Omdat een aantal voertuigen nodig aan vervanging toe is en er lange levertijden op deze voertuigen zit, is inmiddels al gestart met het aanbesteden van deze voertuigen. Uw raad is hierover al geïnformeerd d.m.v. het collegebesluit dat als een ingekomen stuk op uw raadsagenda heeft gestaan. | ||
Toelichting | Voorgesteld wordt € 70.000 beschikbaar te stellen en te dekken uit de reserve IVOR. | ||
Loon- en prijsontwikkelingen | Naast snoeiachterstand bomen zijn er binnen programma 2 nog meer (structurele) loon- en prijsontwikkelingen. Deze zijn opgenomen in het totaaloverzicht in bijlage 2 en hebben betrekking op asfaltering, klinkerverharding en energiekosten openbare verlichting, riolering en de gemeentewerf. Dit voor een totaalbedrag van € 850.142 in 2023 en € 457.340 vanaf 2024. | ||
Toelichting | N.v.t. | ||
Buitensport-accommodaties | In mei 2023 is het beheerplan Buitensportaccommodaties door het college vastgesteld. Voor uitvoering van dit beheerplan worden met ingang van 2024 de exploitatie-/onderhoudsbudgetten (nagenoeg budgettair neutraal) herverdeeld. Ook is het vervangingsschema geactualiseerd. Het blijkt dat door wijziging kostenverhouding toplaag/onderlaag en veranderende Europese wetgeving de kosten hoger zijn dan nu in de begroting is opgenomen. | ||
Toelichting | Voorgesteld wordt om € 341.000 uit de reserve 'Renovatie sportvelden' over te boeken naar de gekoppelde reserve 'Kunstgrasvelden' om de toekomstige kapitaallasten van de meerkosten te dekken. |