Portefeuillehouder: | Wethouders A. Kreule en B. Nijboer | |||
---|---|---|---|---|
Programmacoördinator: | Domeinmanager H. Lantink | |||
Maatschappelijk doel: We willen de kansen voor de gemeente Raalte om impulsen te geven op het gebied van wonen, het behoud en uitbouw van voorzieningen en versterking van de economie en de infrastructuur verzilveren door een stevige positie in te nemen in de regio Zwolle en de verstedelijkingsstrategie doorvertalen naar Raalte. Voor het wonen staan we voor zoveel mogelijk gelijke woonkansen voor elke doelgroep, dus voor alle inwoners. Op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) willen wij uitvoering geven aan het VTH-ambitiedocument en het VTH-uitvoeringsbeleid, waarbij wij inzetten op de zes sporen. We zorgen voor de implementatie van de Omgevingswet per 1 januari 2023 en geven uitvoering aan onze vastgestelde Omgevingsvisie Horizon gemeente Raalte 2040. | ||||
Inhoudelijk | Financieel | |||
Doel: | 1. We zorgen voor de (verdere) implementatie van de Omgevingswet per 1 januari 2023. | |||
Acties: | 1.1 Samen met onze inwoners, ondernemers en organisaties uitvoering te geven aan de vastgestelde Omgevingsvisie Horizon gemeente Raalte 2040. Via het programma ‘Kracht van Salland' geven we uitvoering aan een nieuwe en duurzame invulling van het buitengebied. | |||
Toelichting: | We zijn voorbereid, maar implementatie is wederom uitgesteld; nu naar 1 januari 2024. Betreffende implementatiemiddelen zijn grotendeels doorgeschoven. Uitvoering past binnen de beschikbare middelen. | |||
Doel: | 2. We willen de regionale verstedelijkingsstrategie van de Regio Zwolle doorvertalen naar de gemeente Raalte en de kansen die dit ons geeft verzilveren (ambitie 3.000 woningen in 10 jaar). | |||
Acties: | 2.1 We gaan de verstedelijkingsstrategie voor de gemeente Raalte opgavegericht oppakken en komen met plannen en voorstellen om de verstedelijkingsopgave verder voor Raalte vorm te geven. | |||
Toelichting: | N.v.t. | |||
Doel: | 3. We verbeteren samen met het rijk en de provincie de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid door onder andere de realisatie van de N35 corridor (Meer Veilig III, MIRT-verkenning, knooppunt Raalte en fietssnelweg). Daarbij willen we de veiligheid en toegankelijkheid van de stations Raalte en Heino samen met partners verbeteren en uitvoering geven aan de verkeersagenda. | |||
Acties: | 3.1 We blijven ons inzetten om de N35- en stationsplannen te realiseren. | |||
Toelichting: | N.v.t. | |||
Doel: | 4. Cyclisch doorontwikkelen en het herijken van het uitvoeringsbeleid op het gebied van VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving). | |||
Acties: | 4.1 We geven uitvoering aan de Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)-beleid op basis van de zes sporen die door de raad zijn aangegeven in hun ambitiedocument. Driemaandelijkse bestuurlijke monitoring van het vernieuwde uitvoeringsbeleid en -programma aan de hand van diverse parameters en indicatoren bieden informatie voor evaluatie en om waar nodig bij te sturen. | |||
Toelichting: | N.v.t. | |||
Doel: | 5. Op basis van een integrale participatieve aanpak de juiste ruimtelijke keuzes maken voor het buitengebied. | |||
Acties: | 5.1 We gaan werken aan het vormgeven van een integrale participatieve aanpak voor het buitengebied, om in verbinding met de samenleving en de (gebiedsgerichte) aanpak vanuit rijk en provincie hierin goede ruimtelijke keuzes te kunnen gaan maken. | |||
Toelichting: | N.v.t. |
Overige aspecten | |||
Afwikkeling kavelruil Boetelerveld | Onlangs is de provinciale subsidie kavelruil Boetelerveld afgewikkeld. Dit project heeft bijna 10 jaar gelopen. Uit de financiële afhandeling blijkt dat er € 95.000 extra nodig is. Oorzaak is dat in 2014 subsidie Boetelerveld niet verantwoord is op het krediet maar ten onrechte is gestort (en besteed) in de (destijds) bestaande reserve plattelandsontwikkeling. Hierdoor is in de afwikkeling een nadeel ontstaan van € 95.000. | ||
---|---|---|---|
Toelichting | Voorgesteld wordt dit nadeel van € 95.000 eenmalig te dekken. | ||
Omgevingsdienst IJsselland | De ramingen in de begroting 2023 voor het op niveau brengen van het bedrijfsbureau zijn structureel € 42.370 te laag ingeschat. Daarnaast wordt een eenmalige bijdrage van € 35.000 gevraagd voor implementatiekosten van de omgevingswet in de organisatie. | ||
Toelichting | Voorgesteld wordt het budget Omgevingsdienst structureel te verhogen met € 42.370 en een eenmalig budget te ramen van € 35.000 voor implementatiekosten Omgevingswet. |