Programma's

Programma's

Portefeuillehouder:

Wethouders A. Kreule en B. Nijboer

Programmacoördinator:

Domeinmanager H. Lantink

Maatschappelijk doel: We willen de kansen voor de gemeente Raalte om impulsen te geven op het gebied van wonen, het behoud en uitbouw van voorzieningen en versterking van de economie en de infrastructuur verzilveren door een stevige positie in te nemen in de regio Zwolle en de verstedelijkingsstrategie doorvertalen naar Raalte.  Voor het wonen staan we voor zoveel mogelijk gelijke woonkansen voor elke doelgroep, dus voor alle inwoners. Op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) willen wij uitvoering geven aan het VTH-ambitiedocument en het VTH-uitvoeringsbeleid, waarbij wij inzetten op de zes sporen. We zorgen voor de implementatie van de Omgevingswet per 1 januari 2023 en geven uitvoering aan onze vastgestelde Omgevingsvisie Horizon gemeente Raalte 2040.

Inhoudelijk

Financieel

Doel:

1. We zorgen voor de (verdere) implementatie van de Omgevingswet per 1 januari 2023.  

Acties:

1.1 Samen met onze inwoners, ondernemers en organisaties uitvoering te geven aan de vastgestelde Omgevingsvisie Horizon gemeente Raalte 2040.  Via het programma ‘Kracht van Salland' geven we uitvoering aan een nieuwe en duurzame invulling van het buitengebied.

Toelichting:

We zijn voorbereid, maar implementatie is wederom uitgesteld; nu naar 1 januari 2024. Betreffende implementatiemiddelen zijn grotendeels doorgeschoven. Uitvoering past binnen de beschikbare middelen.

Doel:

2. We willen de regionale verstedelijkingsstrategie van de Regio Zwolle doorvertalen naar de gemeente Raalte en de kansen die dit ons geeft verzilveren (ambitie 3.000 woningen in 10 jaar).

Acties:

2.1 We gaan de verstedelijkingsstrategie voor de gemeente Raalte opgavegericht oppakken en komen met plannen en voorstellen om de verstedelijkingsopgave verder voor Raalte vorm te geven.
2.2 We werken het Programma Wonen verder uit om tot een versnelling van de woningbouwopgave te komen. De uitwerking van het woonbeleid gaat ook gepaard met het ontwikkelen van verschillende volkshuisvestelijke instrumenten om de woningmarkt beter te laten functioneren.
2.3 We onderzoeken welke instrumenten effectief en doelmatig zijn om de woningmarkt van de gemeente Raalte beter te laten functioneren. Een doelgroepenverordening en/of een huisvestings- of urgentieverordening kan dan tot de mogelijkheden behoren.
2.4 We actualiseren het gronduitgiftebeleid.
2.5 We stellen beleid op voor de huisvesting van arbeidsmigranten.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

3. We verbeteren samen met het rijk en de provincie de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid door onder andere de realisatie van de N35 corridor (Meer Veilig III, MIRT-verkenning, knooppunt Raalte en fietssnelweg). Daarbij willen we de veiligheid en toegankelijkheid van de stations Raalte en Heino samen met partners verbeteren en uitvoering geven aan de verkeersagenda.

Acties:

3.1 We blijven ons inzetten om de N35- en stationsplannen te realiseren.
3.2. We geven het fietsgebruik een extra impuls ten behoeve van de leefbaarheid, duurzaamheid, gezondheid en mobiliteitsvrijheid.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

4. Cyclisch doorontwikkelen en het herijken van het uitvoeringsbeleid op het gebied van VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving).

Acties:

4.1 We geven uitvoering aan de Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)-beleid op basis van de zes sporen die door de raad zijn aangegeven in hun ambitiedocument.
1. De inzet op veiligheid krijgt prioriteit, op basis van risicosturing;
2. Meer aandacht voor thema’s als duurzaamheid en groene inpassingen;
3. Samenlevingssturing op signaalbasis en met een jaarlijkse thematische focus;
4. Inzet op communicatie voor bewustwording en preventie;
5. Het inzetten op preventie, via het sectorale beleid;
6. Het herschikken van taken en inzetten op procesoptimalisatie.

Driemaandelijkse bestuurlijke monitoring van het vernieuwde uitvoeringsbeleid en -programma aan de hand van diverse parameters en indicatoren bieden informatie voor evaluatie en om waar nodig bij te sturen.  

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

5. Op basis van een integrale participatieve aanpak de juiste ruimtelijke keuzes maken voor het buitengebied.

Acties:

5.1 We gaan werken aan het vormgeven van een integrale participatieve aanpak voor het buitengebied, om in verbinding met de samenleving en de (gebiedsgerichte) aanpak vanuit rijk en provincie hierin goede ruimtelijke keuzes te kunnen gaan maken.

Toelichting:

N.v.t.

Overige aspecten

Afwikkeling kavelruil Boetelerveld

Onlangs is de provinciale subsidie kavelruil Boetelerveld afgewikkeld. Dit project heeft bijna 10 jaar gelopen. Uit de financiële afhandeling blijkt dat er € 95.000 extra nodig is. Oorzaak is dat  in 2014 subsidie Boetelerveld niet verantwoord is op het krediet maar ten onrechte is gestort (en besteed) in de (destijds) bestaande reserve plattelandsontwikkeling. Hierdoor is in de afwikkeling een nadeel ontstaan van € 95.000.

Toelichting

Voorgesteld wordt dit nadeel van € 95.000 eenmalig te dekken.

Omgevingsdienst IJsselland

De ramingen in de begroting 2023 voor het op niveau brengen van het bedrijfsbureau zijn structureel € 42.370 te laag ingeschat. Daarnaast wordt een eenmalige bijdrage van € 35.000 gevraagd voor implementatiekosten van de omgevingswet in de organisatie.

Toelichting

Voorgesteld wordt het budget Omgevingsdienst structureel te verhogen met € 42.370 en een eenmalig budget te ramen van € 35.000 voor implementatiekosten Omgevingswet.
Het eenmalige bedrag van € 35.000 kan ten laste van het bestaande krediet Implementatie Omgevingswet worden gebracht.

Deze pagina is gebouwd op 09/04/2023 10:29:46 met de export van 09/04/2023 10:20:47