Programma's

Programma's

Portefeuillehouder:

Wethouder G. Toeter

Programmacoördinator:

Domeinmanager T. Schrör

Maatschappelijk doel: Onze ambitie is dat iedereen naar eigen vermogen kan blijven participeren in de samenleving. We bieden elk kind de kans op een goede start en ontwikkeling en een veilige plek om op te groeien. Daarbij hebben we extra aandacht voor het mentale welzijn van jongeren, omdat we zien dat corona hier veel impact op heeft gehad.
We blijven inzetten op preventie en normalisering. Wel willen we strakker monitoren op wat deze inzet oplevert. In hoeverre draagt onze investering op preventie bij aan onze doelen? Daarnaast zetten we in op een brede, meer wijkgerichte aanpak. We zien dat steeds meer van onze inwoners zorg nodig hebben. Omdat we het belangrijk vinden dat onze inwoners zo lang mogelijk (zelfstandig) thuis kunnen blijven wonen, vraagt de combinatie woon en zorg de komende jaren extra aandacht en inzet.

Inhoudelijk

Financieel

Doel:

1. We dragen bij aan het stimuleren van een goede gezondheid van onze inwoners. Wij gaan uit van positieve gezondheid, waarbij gezondheid draait om mentaal en fysiek welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen in de samenleving en dagelijks functioneren.

Acties:

1.1 Raalte Gezond is het gemeentelijke programma waarin alle activiteiten samenkomen die bijdragen aan fitte, gezonde inwoners, van jong tot oud. In 2023 zetten we in op 5 thema’s roken, alcohol, overgewicht, middelengebruik en mentale gezondheid.
1.2 De gemeente Raalte had drie programma’s om de gezondheid van inwoners te bevorderen en activeren voor een gezonde leefstijl. We hebben ervoor gekozen om deze drie programma’s samen te brengen in één programma ‘Raalte Sportief en Gezond’ (zie programma 7). Vanuit dit programma worden inwoners en verenigingen gestimuleerd aanvragen te doen voor activiteiten die bijdragen aan een goede gezondheid van onze inwoners.

Toelichting:

In 2023 stijgt de inwonersbijdrage GGD met € 107.000. De oorzaak is een hogere loon- en prijsindexatie als gevolg van een nieuwe CAO Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO) dan waar vooraf in de begroting 2023 rekening mee is gehouden. De loon-en prijsindexatie is opgenomen in bijlage 2 'Loon- en prijsontwikkelingen'.

Doel:

2. Raalte kenmerkt zich door een verbonden samenleving, waarin ontmoeting belangrijk is en inwoners naar elkaar omkijken. Dit willen we behouden en versterken.

Acties:

2.1 Op basis van de evaluatie van het actieplan Mantelzorg zetten we concrete acties uit in 2023 om de ondersteuning en waardering van Mantelzorgers in de komende jaren vorm te geven in Raalte. Dit doen we samen met mantelzorgers en Mantelzorgondersteuning Raalte.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

3. We vinden het belangrijk dat onze inwoners zoveel mogelijk op eigen kracht meedoen in de samenleving. Daarom werken we aan het versterken van de zelfredzaamheid en veerkracht van onze inwoners en zetten we breed in op preventie en normalisering. Normaliseren betekent ook stoppen met hulpverlening zodra de inwoner weer zelf verder kan.

Acties:

3.1 Met het project Kansrijke Start werken professionals uit het medische en sociaal domein aan het versterken van de samenwerking rondom de eerste 1.000 dagen van een kind. Dit vergroot de kansen voor baby’s en peuters en kan problemen op latere leeftijd voorkomen. In 2023 werken we verder aan het verstevigen van de samenwerking door middel van netwerkbijeenkomsten.
3.2 In 2022 is het visiedocument 'Toekomstperspectief Kr8 van Raalte' vastgesteld.  Aan de hand van deze visie versterken we onze sociale basis en voorliggend veld. In 2023 ligt de focus op de implementatie van deze visie.
3.3 Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is dé plek voor ouders, jeugdigen en professionals bij vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid. Het CJG breidt de lessenreeks op het Carmel College Salland uit dat gericht is op het versterken van de weerbaarheid van jongeren. Het CJG gaat nauwer samenwerken met het jongerenwerk in het aanbieden van preventieve activiteiten.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

4. We zijn ons ervan bewust dat niet al onze inwoners (volledig) op eigen kracht mee kunnen doen in de samenleving. Voor deze inwoners bieden we passende (maatwerk)ondersteuning.

Acties:

4.1 We werken aan een sterk Veilig Thuis IJsselland dat nauw samenwerkt met het Centrum voor Jeugd en Gezin, gebiedsteams en maatschappelijk werk, zodat casussen waarin huiselijk geweld, kindermishandeling of ouderenmishandeling speelt, zo snel mogelijk en zoveel mogelijk lokaal worden opgepakt en wachtlijsten worden voorkomen.
4.2 De huidige Regiovisie 2017-2022 Transformatie maatschappelijke opvang, verslavingszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen ggz loopt af. In 2022 is de regionale programmaorganisatie (Deventer, Olst-Wijhe, Lochem, Zutphen en Raalte) gestart met de actualisatie van deze Regiovisie. Deze vernieuwde Regiovisie is vanaf 2023 van kracht.
4.3 Nieuwe contracten voor specialistische jeugdhulp worden afgesloten per 1 januari 2023. Aan de hand van een convenant gaat er met aanbieders gewerkt worden aan de transformatieopgaven Ambulantiseren en Kleinschalig gezinsgericht wonen. Dit betreft een meerjarig ontwikkelproces.   
4.4. Nieuwe contracten voor huishoudelijke ondersteuning worden afgesloten per 1 maart 2023. Door het implementeren van een nieuwe indicatie methode wordt resultaatgericht geïndiceerd.

Toelichting:

Er zijn nieuwe contracten afgesloten met aanbieders voor specialistische jeugdhulp, daarin zijn de tarieven verhoogd als gevolg van CAO-stijgingen en overige toegenomen kosten voor aanbieders.
Voor verdere toelichting, zie de paragraaf sociaal domein en bijlage 2 'Loon en prijsontwikkelingen'.

Doel:

5. We zorgen voor goede randvoorwaarden, zodat senioren, mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking of (psychische) kwetsbaarheid op een verantwoorde manier en zo zelfstandig mogelijk in hun eigen huis en omgeving kunnen (blijven) wonen.

Acties:

5.1 We doen doorlopend mee aan het Actieplan Zelfstandig Thuis Wonen. Dit actieplan is opgesteld om samen met partners en inwoners te werken aan dat wat nodig is om mensen zolang en veilig mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen. Thema’s als Wonen, Meedoen, Ondersteuning en Zelfredzaamheid zijn hierin leidend. Het actieplan wordt geactualiseerd en aangevuld met elementen uit de woonzorgvisie die in 2021 is vastgesteld als onderdeel van het Programma Wonen. In 2023 bepalen we, hoe we een vervolg geven aan het Actieplan.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

6. We geven verder uitvoering aan de transformatie van het sociaal domein. Onze uitgangspunten en randvoorwaarden daarbij zijn:
6.1 Het perspectief van de inwoner is ons uitgangspunt.
6.2 We zorgen voor een vast en vertrouwd aanspreekpunt per inwoner.
6.3 We doen wat nodig is, ook als we daarvoor buiten de gebaande paden moeten treden.
6.4 We voeren de taken in het sociaal domein budgetneutraal uit.

Acties:

6.1 In 2019 is het Transformatieplan 'Doen wat nodig is voor onze inwoners' vastgesteld. Inmiddels zijn (bijna) alle projecten en acties uit dit plan afgerond of in uitvoering. Daarnaast heeft de tijd niet stil gestaan en zorgen ontwikkelingen als corona en de steeds krapper wordende arbeidsmarkt, voor nieuwe uitdagingen in het sociaal domein. Daarom is het tijd om het Transformatieplan te herijken. In 2023 gaan we hiermee aan de slag.
6.2 We blijven werken aan de doorontwikkeling van de monitor sociaal domein die ons op regelmatige basis van sturingsinformatie voorziet, waarmee we beleidsmatige keuzes kunnen volgen en nieuwe keuzes onderbouwd kunnen maken.
6.3 In 2021 zijn we samen met onze partners in de wijk gestart met een wijkaanpak in de Wilgensingel. In deze wijkaanpak werken we samen met inwoners aan een betere leefbaarheid, sterkere sociale cohesie en (sociale) voorzieningen die goed aansluiten bij de behoeften van inwoners. Sindsdien is er veel in gang gezet, maar ook merken we dat we keuzes moeten maken over onder andere de scope en het doel van de wijkaanpak en de inzet die dit vraagt. In 2023 gaan we met college en raad in gesprek over het vervolg van de wijkaanpak.

Toelichting:

N.v.t.

Doel:

7. We beseffen ons dat de toekomstbestendigheid en betaalbaarheid van de zorg en ondersteuning steeds meer onder druk staat. We wachten niet af, maar nemen proactief actie en trekken daarbij samen op met de zorgverzekeraar en zorgkantoor, als medefinanciers van zorg en ondersteuning.

Acties:

7.1 Samen met het zorgkantoor en de zorgverzekeraar werken we in de regio Midden-IJssel aan de verbinding tussen het zorgdomein en het sociaal domein, zodat we de uitdaging die op ons afkomen meer vanuit gezamenlijkheid kunnen aanpakken. Concreet werken we hierbij aan de uitvoering aan de regiovisie en werken we aan een samenwerkingsagenda tussen gemeenten, zorgverzekeraar en zorgkantoor.

Toelichting:

De financiële effecten van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) voor de regionale samenwerking Midden-IJssel zijn nog niet volledig in beeld.

Overige aspecten

Gezond en actief leven akkoord

Vanuit het Rijk is € 626.000 in 2023 aflopend naar € 491.000 in 2026 beschikbaar gesteld vanwege het Gezond en actief leven akkoord (GALA), gericht op sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis.
Er wordt in 2023 een plan van aanpak opgesteld om hier invulling aan te geven.

Toelichting

Voorgesteld wordt de middelen via de kleine (administratieve) wijzigingen budgetneutraal te ramen.

Loon- en prijsontwikkelingen

Er is een verwachte stijging van in totaal € 708.000 van jeugdkosten als gevolg van tariefstijging door invoering van het  nieuwe inkoopmodel jeugd per 1 januari 2023, de stijging van tarieven van
jeugdbescherming- en reclassering (17,7%) en pleegzorg (14,3%). De kosten van Wmo begeleiding zijn gestegen met 4,74%, wat een totale impact heeft van € 199.000.
Bij de begroting is de dekking de loon-en prijsstijging betreft tarieven voor jeugd en Wmo taken vanaf 2015 niet  doorgevoerd, dit gebeurt net als voorgaande jaren bij de zomernota.
Na toevoeging van de loon-en prijsstijging 2023 is er een voordelig saldo van € 852.000 op de Wmo taken vanaf 2015 en een nadelig saldo van € 1.752.000 op de jeugdmiddelen.
Verder is er een stijging van de kosten van € 219.000 voor overige kosten die niet onder gedecentraliseerde taken Wmo en jeugd vanaf 2015 vallen. Dit is het gevolg van de stijging van de tarieven Wmo hulpmiddelen (10%),een hogere bijdrage aan de GGD en een stijging van kosten aan gesubsidieerde instellingen. In totaal gaat het om een bijstelling € 1.125.707.

Toelichting

De totale bijstelling van € 1.125.707 is opgenomen in bijlage 2 'Loon- en prijsontwikkelingen'. Zie voor verdere toelichting.

Deze pagina is gebouwd op 09/04/2023 10:29:46 met de export van 09/04/2023 10:20:47