Paragrafen

Sociaal domein

5.2.2 Sociaal domein breed

Beleidskader
Vanaf 2015 is budgetneutraliteit per pijler Wmo, jeugd en participatie binnen het sociaal domein het uitgangspunt. De resultaten worden toegevoegd danwel onttrokken aan de reserve sociaal domein. De rijksbijdragen voor de gedecentraliseerde taken in het sociaal domein waren goed herleidbaar, omdat deze via een integratie-uitkering Wmo, jeugd en participatie specifiek werden weergegeven. Inmiddels zijn de rijksbijdragen Wmo, jeugd en participatie grotendeels overgeheveld naar de algemene uitkering en daarmee minder goed herleidbaar. Alleen de rijksbijdrage voor de sociale werkvoorziening en beschut werk worden nog specifiek door het rijk via een integratie-uitkering participatie weergegeven.  Door budgetneutraliteit per pijler binnen het sociaal domein in stand te houden, neemt de betrouwbaarheid van de gerapporteerde resultaten af, omdat ze niet meer goed herleidbaar zijn.  

Daarom wordt voorgesteld om:

  • De budgetneutraliteit binnen het sociaal domein per pijler Wmo, jeugd en participatie los te laten. Concreet betekent dit dat de budgetten aansluiten bij de werkelijke verwachte kosten per pijler in het sociaal domein en daar waar tekorten zijn wordt een taakstelling opgenomen. De werkelijke resultaten worden toegevoegd danwel onttrokken aan de reserve sociaal domein.  
  • Dij de zomernota en jaarrekening 2023 wordt nog via de huidige wijze in de paragraaf sociaal domein gerapporteerd.

Compensatie voor loon-en prijsstijging Wmo en jeugd
De kosten voor Wmo-taken vanaf 2015 en jeugd zijn toegenomen. De tarieven voor Wmo-begeleiding en dagbesteding zijn met 4,74% gestegen. Op een volume van € 4.200.000 is dit een stijging van € 199.000. Bij jeugd is vanaf 2023 het nieuwe inkoopmodel van toepassing. Daarnaast zijn de tarieven voor jeugdbescherming/jeugdreclassering met 17,7% en pleegzorg met 14,3% toegenomen. De geschatte impact is in totaal € 708.000 structureel. Dit bedrag is opgenomen in bijlage 2 'Loon- en prijsontwikkelingen'.

Ontwikkeling resultaten Wmo, jeugd en participatie
De ontwikkeling van de beschikbare middelen en kosten van de drie decentralisaties in het sociaal domein zijn in de onderstaande tabellen weergegeven. Hieruit blijkt dat er een voordelig resultaat van € 852.000 op de Wmo taken vanaf 2015, een nadelig resultaat van € 1.752.000 op de jeugd en een nadelig resultaat van € 9.000 op het re-integratie/SW verwacht wordt. Dit is een negatieve bijstelling van in totaal € 1.146.000 ten opzichte van het verwachte resultaat bij de primitieve begroting 2023. De resultaten worden toegevoegd danwel onttrokken aan de reserve Sociaal domein. Bij de prognoses is ervan uitgegaan dat de compensatie voor loon- en prijsstijging Wmo en jeugd is toegekend.

In het vervolg van dit hoofdstuk worden de mutaties 2023 per pijler verder toegelicht.  

Ontwikkeling inkomsten Sociaal domein

Bedragen in €

- is voordeel

Omschrijving

Begroting 2023

Bijgestelde begroting
zomernota 2023

Mutatie 2023

Wmo-taken vanaf 2015

5.917.000

6.051.000

-134.000

Jeugdhulp

11.479.000

12.327.000

-848.000

Participatie (SW/re-integratie)

4.721.000

4.960.000

-239.000

Totaal

22.117.000

23.338.000

-1.221.000

Ontwikkeling uitgaven Sociaal domein

Bedragen in €

- is voordeel

Omschrijving

Begroting 2023

Bijgestelde begroting
zomernota 2023

Mutatie 2023

Wmo-taken vanaf 2015

5.438.000

5.199.000

-239.000

Jeugdhulp

11.479.000

14.079.000

2.600.000

Participatie (SW/re-integratie)

4.963.000

4.969.000

6.000

Totaal

21.880.000

24.247.000

2.367.000

Resultaat Sociaal domein

Bedragen in €

- is voordeel

Omschrijving

Begroting 2023

Bijgestelde begroting
zomernota 2023

Mutatie 2023

Wmo-taken vanaf 2015

-479.000

-852.000

-373.000

Jeugdhulp

0

1.752.000

1.752.000

Participatie (SW/re-integratie)

242.000

9.000

-233.000

Totaal

-237.000

909.000

1.146.000

Deze pagina is gebouwd op 09/04/2023 10:29:46 met de export van 09/04/2023 10:20:47